Rok 2013 – na Robotem Rovně opět s tankovým gyrem

Po nesplněných představách s přesností a stabilitou krásného a malého leteckého gyrokompasu jsme se museli vrátit vývojově o rok zpět. Druhé místo v loňské soutěži sice bylo krásné, ale toto umístění bylo jen díky tomu, že se tento rok nějak nedařilo nikomu. Naše nejdelší ujetá vzdálenost byla pouhých asi 90m z dráhy dlouhé celkem 314m. Celkové výsledky byly možná ovlivněné i špatným počasím či erupcemi na slunci, kterého jsme si ale v den závodu moc neužili… Nebylo pochyb o tom, že co je malé nemusí být vždy nejlepší. I přes rozsáhlé změny, kterými robot prošel v loňském roce se vše musí vrátit zpět. A tak se také stalo. Dostal lepší lasery na zaměřování při startu a hlavní změnou byla v pořadí již třetí výměna motorů. Stěračové motory byly dostatečně silné pro pohyb na hladkém povrchu, kterým je cesta v parku, ale pro otáčení v trávě jsou slabé. Opět čirou náhodou se podařilo sehnat motory, které naprosto splnily naše požadavky. Malé a neuvěřitelně silné. Akorát jejich regulace je problém. Jde o tří – fázové motory na 12V, (obr. 8)  které se používají v osobních autech jako posilovač řízení. Svým silným vinutím s téměř nulovým odporem připomínají spíše startér, ale modelářský regulátor s nimi nakonec začal fungovat skvěle. Bylo nutné sice doplnit snímače polohy rotoru, který regulátor požaduje, ale vyplatilo se. Vysoká síla, kterou dokáží vyvinout byla odměnou za úsilí, které to stálo. Ale jako vždy, nic není tak jednoduché, jak se zpočátku zdá. Objevil se tu další problém. Velká síla je super, ale když má robot zatočit, tak jede stále skoro rovně. Při hmotnosti cca 50Kg se totiž začíná motor, který má pomalejší otáčky při zatáčení roztáčet místo toho, aby si své otáčky držel. A to i přes to, že je zde šneková převodovka. Mechanické brzdění se do robota nevejde a tak se začalo zkoušet co vydrží regulátory. Jedním slovem „hodně“…. Muselo být doplněno další snímání otáček motorů a tento signál byl porovnáván s tím požadovaným. O vyhodnocení se starají programy procesorů PICAXE, (obr. 9)  kterých je v robotu asi kolem 20 kusů. Pokud se motor začne roztáčet víc, než je požadováno, připojí se paralelně k vinutí „ brzdné „ rezistory s odporem několika málo ohmů a motor který se začne chovat jako dynamo zpomalý. Na stejném principu je brzděný i v případě, kdy má jeden motor stát a druhý se točit – to je při otáčení na místě. Tady je ale už vinutí zkratované „ natvrdo „ . Ale vraťme se k vlastní soutěži RORO 2013. Výměna motorů sebou přinesla i mírné zvýšení rychlosti, což bylo vítáno, neboť při dosažení stejných ujetých vzdáleností vítězí ten rychlejší. Robot projel všechny tři kola výborně a ještě s nejlepším časem.