Psal se rok 2010 a nějakou náhodou jsem narazil na stránky www.kufr.cz, kde mě zaujala soutěž RORO – RObotem ROvně. Spíše ze zvědavosti jsme narychlo upravili autíčko a se synem vyrazili omrknout, o čem to vlastně je. Jsou tu dvě soutěžní kategorie – pro děti „ autíčka „ – to je většinou předělané autíčko na dálkové ovládání, ze kterého je vyndána elektronika a kategorie „ roboti “ – to už jsou úplně jiné strojovny, převážně napěchované všemožnou elektronikou. S velkým zaujetím jsem sledoval tu spoustu lidiček, snažících se dojet se svými udělátky co nejdál rovně. První, co nezasvěceného napadne je, že to nic není. Rovně přece umí jet kde co. Ale hned po prvním pokusu asi každý rychle zjistil, že opak je pravdou. Rovně prostě nejede nic.
Začal vznikat stoj určený pro tuto soutěž, ale stále nebylo jasné, jak a čím bude řízen. Připadaly v úvahu kompas a snímače na kolech. Jako motory byly použity malé převodové z elektrického polohování sedačky z auta. (obr. 1) Záhy po dokončení podvozku se však ukázalo, že jejich síla je příliš malá. Byly tedy vyměněny za podstatně větší – 12V stěračové motory z vozu Š120. (obr. 2) Ty se válí v kde jaké garáži a jejich síla je podstatně větší. Pro výkonové řízení jsem použil modelářské regulátory FUSION AQUAPOWER s max. proudem 90A. Malá, programovatelná a cenově dostupná krabička je velice odolná a mohu jí vřele doporučit. Bezproblémová regulace od nuly na obě strany ovládaná servo signálem. Rám a pohon byl tedy vyřešen a odzkoušen pomocí vysílačky.
Po přečtení článků na roborických stránkách jsem pomalu začal opouštět
myšlenku kompasu a odometrie. A náhoda mi přihrála kus tajemného železa,
pocházejícího z vojenské techniky. Tím byl mechanický gyrokompas pravděpodobně
z tanku T72. Bohužel jsem ho dostal s ustřiženým svazkem asi 30 drátů bez
jakékoli elektroniky. Byla to výzva. Začal jsem tedy shánět literaturu
a snažil se pochopit, jak toto monstrum pracuje. Problém – teorií je na
netu dost, ale nic konkrétního. Zjistil jsem, že nejlepším zdrojem informací
jsou diplomové práce. Zvláště jedna se zdála být velmi přínosná, ale když
jsem se prokousal ke konkrétním faktům, text na stránkách byl nahrazen
jen nápisem „ „vzhledem k utajení, kterému text podléhá, nemůže být zveřejněn“.
A byl jsem zase v ……( na začátku ). A začalo období pokus – omyl. To asi
každý dobře znáte.
Úkol č. 1bylo roztočit motor setrvačníku. Z toho mála, co se podařilo
zjistit je to třífázový 36V motor s kotvou na krátko zapojený do trojúhelníku
( vyvedeny jen 3 dráty ). Frekvence 400Hz, tedy cca 22 000ot/min. Byly
zkoušeny střídavé modelářské regulátory, ale bez úspěchu. Indukčnost vinutí
je pro ně patrně příliš vysoká a ony nemají patřičnou odezvu naindukovaného
napětí. Ani impedanční převodník v podobě třech transformátorů se neosvědčil.
Použil jsem tedy 3-fázový H můstek, tvořený 6-ti kusy L149, napájený 24V.
Jako zdroj impulsů procesor PICAXE 20M2. Ten kdo si zkusil roztočit krokový
motor do takových otáčet asi zjistil, že bez orig. elektroniky se mu moc
nechce. No, nechtělo se mu. Několikrát jsem to vzdal a zase začal znovu.
Nakonec vzniknul program, který postupně pomalu zvyšuje frekvenci Doba
náběhu do otáček je potřeba min. 10min. a pak ještě dalších 10min. na jejich
stabilizaci. S napájením 24V se dalo ale dosáhnout max 15000 ot/min. Pak
už ztratil motor sílu. Stačilo s ním zatřást, magnetické pole se „utrhlo“
a bez ohledu na napájení začaly otáčky klesat až se zhruba po 15min. setrvačností
dotočil. Aby se dosáhlo vyšších otáček , bylo by potřeba zvýšit napětí.
Další baterii jsem už ale odmítl. I tak to byl úspěch a vypadalo to celkem
postačující.
(obr. 3)
Gyroskop se sice točil, ale dělal si co chtěl. Celý systém má tři stupně
volnosti a ve dvou osách celkem čtyři elektromagnety s pohyblivým jádrem.
Dva udržují setrvačník ve svislé poloze při bočním náklony. Druhé dva vytváří
sílu působící potřebnou proti rotaci země. Roztočený setrvačník si musíme
přestavit jako těleso, které stojí a okolo něj se otáčí zeměkoule. A ta
se pohybuje rychlostí 15°. za hodinu. Přesně o tento úhel se pootáčí i
gyroskop.
Úkolem těchto elektromagnetů je tedy na něj působit takovou silou, aby zůstal stát na místě. Ale máme tu elektromagnety, které mají při stejném proudu jinou sílu když je jádro na kraji a jinou pokud je více zasunuto. Nevím jak to vyřešili tvůrci systému, já se dal dlouhou cestu vytváření datového pole, kde určité výchylce je přidělen patřičný proud, respektive PWM signál. Není to sice nejlepší, ale je to postačující. Vzhledem k tomu, že během jízdy jsou výchylky někde na max. desetinách až jednotkách stupních, bylo možná zbytečné tomu věnovat tolik času. O trochu snadnější byla stabilizace bočního náklonu. Tam se dalo použít kontaktů asi k tomu předurčených a doplnit pár tranzistorů a odporů. Pokud se gyroskop nakloní, elektromagnety pomalu vrátí setrvačník zpátky do svislé polohy. Funguje to ale pouze při náklonu pár stupňů. Tak gyroskop se točí a celkem i stojí na místě. Teď tedy vyhodnotit měření směru a velikosti pohybu. Mechanické snímání nepřipadá v úvahu. Jakékoli sebemenší tření ho totálně rozhodí. Nakonec padla volba na snímač magnetické pásky AS5304 s rozlišením 0.025mm. Výstup je jako z inkrementálního snímače. Konečné rozlišení úhlu je asi někde na setinách stupně. Přesně jsem to nepočítal. Každý gram navíc přidaný na pohyblivou část gyra je potřeba samozřejmě vykompenzovat. Celá tahle sranda mi zabrala zhruba 5 měsíců skoro každodenní práce. (obr. 4)
Zbývalo už „jen“ převést výchylku gyroskopu na rychlost motorů a vyřešit zaměření osy závodní dráhy. Jako nejlepší se ukázalo laserové ukazovátko. Zaměřovací lať s odrazovkama při startu je nutná, protože tak slabý laser jinak není ve dne vidět. Červený laser na červené odrazovce ale ano. A začal nespočet zkušebních jízd na perfektně rovném a hladkém povrchu. Bylo nutné sladit laser s gyroskopem alespoň na desetiny stupně. Když totiž vezmeme v úvahu, že závodní dráha je dlouhá 314m, široká cca 3m, tak při zaměření na odrazovku ve vzdálenosti nějakých 20 – 30 m daleko máme povolenou chybu někde v jednotkách několika málo centimetrů. A to ještě nepočítám chybu celého systému na nerovném povrchu. Pro náš první závod byla osa zaměřena pomocí laserového ukazovátka. Nic moc. Laser z tržnice od Vietnamců udělá totiž na 300m celkem pěkně velké kolečko. I tak se to v deštivé noci pře závodem celkem povedlo. Označili jsme si osu dráhy a nechali to osudu. Osud nám přál. Dojeli jsme třikrát až do konce. I když ve třetím kole to bylo s odřenýma ušima. Coby nováčci v této soutěži jsme vyhráli. Pro robota byl narychlo zvolen název GŘAS aneb Gyroskopem Řízený Autonomní Samochod. Dobrá plácanina, ne. (obr. 5) Snad se mi tímto úvodem do problematiky mechanického gyroskopu podařilo odpovědět na většinu otázek a nastínit, o čem to vlastně všechno je. Pokud se do toho někdo někdy pustíte, přeji opravdu pevné nervy. Ale jde to. Možná přijdete na mnohem jednodušší systém, jak ho potvoru zkrotit. Rád se s vámi podělím o mé poznatky. Je to opravdu zajímavé.